onsdag 23 december 2009

Dan före dopparedan

Ja, så är det kvällen före julafton. Pågrund av dräktig tik och sjuk smittsam Kelpie bestämde jag mig för att inte åka till familjen i Småland. Känns lite tungt så här kvällen före. Hade varit gott att vara i Småland över helgen. Men jag ska inte klaga, imorgon kväll åker jag över till chefen och hans sambo. Och känner på mig att jag kommer få en fantastiskt trevlig julafton. Trevligare och goare människor än Dala och Anette är inte lätt att hitta.

I tisdags var jag hos kollegan Josefin för att fota (riktiga) draghundar in action. Tyvärr var inte vädrets makter med oss. Hade en massa idéer och visioner om hur jag ville att bilderna skulle bli. Jag menar – i min värld kan inte motivet vara häftigare än ett 6-spann med Sibirien Husky i full fart genom ett vackert vinterland och snön yr! Men för att riktigt fånga det på bild hade jag behövt lite mer ljus och sol. Men det går fler tåg. Hade i allfall en underbart härlig eftermiddag – tack Josefin!


Här kommer alla fall några av bilderna. Hoppas på en bättre uppsättning nästa gång.




Här kommer Jocke med gänget. De fyra främsta är deras tävlingshundar. Var ett nöje att fota dessa hundar, inte bara för att det är så fräckt – utan även det otroliga förarbetet Josefin och Jocke hade gjort med att planera var vi skulle var för att få bästa förutsättningarna. Det tackar jag för – gör mitt jobb så mycket lättare. Ska bara prata muta väderguden nästa gång, glömde den här gången.


 
 Så häftigt tycker jag, har alltid varit lite imponerad av draghundar. Drömde om att ha en Sibirien med blåa ögon som liten. En stor hane som såg mer ut som en varg än en hund. Alla småflickors dröm eller hur... Men jag fick nöja mig med syrrans "lilla" schäferhane (han var av den större varianten av schäfer) när jag gav mig ut för att åka skidor efter hund. Men han var en pärla som ställde upp i alla lägen, mycket kul hade vi tillsammans Derek och jag.

 
Det blev lite pauser på vägen för vi skulle kunna planera upp fotograferingen. Någon hundarna tyckte var dötrist. Let's go!


 
Diesel kommer bli Lenas favorit, sa Josefin innan jag kom. Och mycket riktigt. Vilken liten goding. Bråkig, stökig, bitvis hopplös med en egen vilja till max, störst och ett riktigt läckert utseende. Mmm vilken hund! Ett par blåa ögon och han uppfyller alla krav jag hade på min drömhund som liten flicka!


 
Josefin på deras fyrhjuling. Blev inbjuden att komma och köra någon gång om jag kände för det. Känns som hon nog aldrig kommer bli av med mig – hundspann och fyrhjuling, vilket himmelrike. Hon körde som en tok på småvägarna. Håll i dig, sa hon och gasade ännu mer, nu kommer det nog slira lite... – my kind of girl!





Så var fotograferingen klar och jag fick åka hundspann hem. Bilden tagen när jag satt på släden. Tackar för en härlig eftermiddag i ett vintrigt Sverige!

En riktigt God Jul till er alla!

1 kommentar:

  1. Vilka fina bilder. En härlig dag måste det ha varit. GOD JUL
    Kram Petra

    SvaraRadera