tisdag 19 juli 2011

Snart är det slut

Timmen är åter sen. Mina goa vänner har just åkt hem till sitt. Är själv kvar i Lottas egna lilla paradis här i Gassland då hon åkt till Kina på semester. Njuter verkligen till fullo av min tillvaro här, allt från umgänge med goa vänner och familj till underbara kvällspromenader i skogen som ofta slutar med en simtur i Innaren. Roliga löprundor i skogar jag inte utforskat på länge och så klar också lite för mycket mat och andra onyttigheter som hör semestern till. Men tyvärr börjar min semester lida mot sitt slut.

Häromdagen körde en kompis ut mig i skogen så jag kunde springa hem genom ett skogsområde som jag inte varit i tidigare. Du kommer älska naturen, jag lovar, sa hon är hon släppte av mig bland träden, kommer du inte tillbaka inom 1,5 timme kommer jag och letar upp dig (hon vet vilket uselt lokalsinne jag har).

Och visst fick hon komma och leta efter mig, men mest för att jag var så fascinerad av skogen och tog några extra turer. Först var det ett område där istiden verkligen satt sina spår. Sprang på en rullås och runt om var det jättemycket mossbeklädda stenar (även för att vara i Småland) och vissa riktigt stora. Vissa delar av skogen var nästan helt orörd och därav också vacker. Sen kom jag till ett naturskyddsområde med riktigt gammal urskog som ingen rört sen urminnes tider. Stod en skylt som varnade för "farlig skog", eftersom ingen hugger ner gamla träd, utan de får falla när det är dags, log lite hånfullt åt den skylten.

När jag sprang och skuttade mellan stockar och sten retade jag upp mig lite på att det faktiskt idag är så att orörd skog har blivit en sevärdhet. Visst är det tragiskt att skog idag huggs ner till kalhyggen och sen planteras ny skog i prydliga rader. Ingen kan säga att det är blir en vacker skog, den blir bara tät och trist, sen gallras det lite och sen huggs den ner igen. Allt går ut på att tjäna så många kronor som möjligt. Önskar att det fanns en lag om att skogsägare var tvungna att låta en viss procent av sin skog stå orörd. För snart finns väl inte det någon gammal vacker skog kvar, en levande skog som formats av tiden och där träden inte står på rad.

Innan min lilla löptur i gammal skog fotade jag Jämthunden Acke som Marie har hos sig, charmig liten herre!








1 kommentar:

  1. Du är välkommen till Oskarshamn på hemvägen om du känner för det. Här finns också gammal skog och sjö alldeles invid huset:-) Hästarna går i hagen och bara väntar på besök liksom Athena;-)

    SvaraRadera