fredag 29 juli 2011

Irriterande reklam!

Sitter på jobbet och har radion på. Ibland blir jag så irriterad på radioreklam. Just nu körs det en reklam om fetmaoperationer. I reklamen är det någon som berättar hur dåligt de mått och hur allt, verkligen allt, blev perfekt efter operationen. Låter på reklamen att en fetmaoperation är lika lättvindigt att införskaffa och konsumera som mat, kläder etc. Skrämmande.

Kanske de borde nämna bieffekterna. Enligt Socialstyrelsens rapporter är dödligheten i samband med fetmakirurgi en halv procent, vilket innebär att runt 75 svenskar i år kommeer att avlida i direkt anslutning till detta ingrepp. Överlever kan man räkna med några av följande biverkningar: diarréer, vitaminbrist, bråck, tarmvred, matsmältningsproblem, blodpropp, värk m fl. Sen kommer den biten att felet egentligen inte ligger i magsäckens storlek utan i ett beroende och ett sockermissbruk. Lika lågiskt som att bota ett eksem som kliar med att hugga av handen så man inte kan klia...

Jag kan absolut förstå de som gör operationen, jag har själv varit kraftigt överviktig så jag vet vad det innebär. Men jag har svårt att förstå upplägget runt en sådan operation. Har två vänner som gjort operationen och nu försöker jag göra allt jag kan för att hjälpa den ena där det inte går som en dans på rosor - fel syn på mat och sockerberoendet finns kvar - vilket gör att sakta men säkert kommer kilorna tillbaka, samt att hälsan inte blir så mycket bättre. Ska du må bra måste du äta bra! Och som ett litet extra tillägg: Måltider ska inte ersättas, de ska avnjutas! Riktig mat är vad som behövs och det som våra kroppar förutsätter för att de ska fungera tillfredsställande.

För att fortsätta lite till om reklamerna har vi just reklamen om frun som plockar upp tv, kylskåp etc när hon är påväg hem från jobbet, lika enkelt som en liter mjölk eller två. Tror det är Elgiganten med sitt 60 månaders räntefritt. Shoppa på för fan - och inbilla dig att du aldrig behöver betala... För det är väl det som reklamen säger, i alla fall i mina öron.

Nu till lite roliga bilder. Träffa min goa vän Anna i Småland för några veckor sedan tillsammans med hennes två beauceroner. Hennes unga hane var en mycket charmig herre! Han fick låna Nisses gröna boll vilken han roade sig kungligt med.








2 kommentarer:

  1. Håller fullständigt med dig om reklamen! Jag blir lika irriterad.
    Härliga bilder också. Fick mig att minnas de glada dagarna vi haft med Ossie - sköna minnen!

    SvaraRadera
  2. Duktig fotograf du är!!
    Ja han är urmysig våran lille gosse :) Nästa gång får vi försöka få honom att hänga ännu längre i luften, om det är möjligt, han är ju rätt duktig på att trotsa tyngdlagen ;) Hoppas vi ses snart igen!
    KRAM Anna

    SvaraRadera