söndag 19 juli 2015

Top of the world!

Det fanns flera anledningar till att jag valde att i år spendera min sommar i Nordnorge och naturen var en av de största anledningarna! Älskar dessa berg och toppar.
Min första dag här i Fauske bjöd vädret på sol och värme. Vilket jag senare har märkt inte riktigt hör till vanligheten. Men denna dag sken solen och vi skulle upp på ett berg som var 996 m. En stigning på 200 m per km sa Jorun till mig. Och ja, det hade absolut ingen aning om vad det innebär. Men lärde mig fort. Det går nästan rakt upp, i alla fall bitvis. Om som rätt otränad så blev det en svettig och slitsam tur uppåt toppen på Sandhornet. Men även om jag var helt slut så var det helt klart värt det – vilken utsikt! Man kände det verkligen som att man var just på – Top of the world!

Bild tagen på vägen till berget. Sådan underbar natur!

Berget längst bort med snö – den toppen var målet.

Nästan kristallklart vatten.

Färden har börjat. Tror vi är på runt 500-600 m här. 








Mina goa hundar som hänger med på allt. Men för Nisses (och min) skippade vi de sista hundra meterna till allra högsta toppen. Det var lösa stenar och mycket klättring. 

Joruns Eddie

Oddbjörgs Cobra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar