fredag 17 juli 2015

Läger i älskade Norrland

Det är tredje året jag åker till Norrland och Tåmelägret som sökinstruktör. Älskar Norrlands skogar, människorna och känslan att vara där. Tåmelägret är det största lägret jag varit instruktör på och det är ett fantastiskt läger med många grupper och en oändlig mängd skog att vara i. Jag vill gärna ha varierande terräng när jag ska hålla kurs i en hel vecka. Dels för att kunna ge mina kursare mer tips och tankar när de åker hem. Sök i platt terräng är lite annat än sök i rejält kuperad terräng och lite svårare legor. Och man kanske inte tror att Tåme bjuder på annat än tallhed. Men så är inte fallet. Söker man så finner man och i år föreslog gruppen att vi skulle ta en dag i "helvetesrutan" i Skellefteå. Och ja, den gör till viss del skäl för namnet. Att köra 300 m där kräver sin hund och förare ;)

Hade även i år ett underbart gäng som inte bara var duktiga på träna hund utan också flitiga figgar och som bjöd på många skratt under veckan! Ett stort tack till er för en härlig vecka i ert sällskap!

Och som alltid ett väldigt stort tack till den tålmodiga Tåme-ledningen. Att ha mig som instruktör att genom åren visat sig minst sagt krångligt för ledningen. Första året såg jag till att bli hundbiten, året efter gick bilen sönder hela tiden och de fick hjälpa mig att få den till en bilverkstad i Skellefteå. I år blev det samma sak igen. Men den här gången gick den inte sönder fullt så mycket som förra året. Sen behövde jag Wifi (inte det lättaste i Norrland...). Då jag är på resande fot i nästan åtta veckor behövdes även tvättmaskin. Så ett stort tack för att ni fixar och hjälper mig under denna vecka med allt mitt krångel.

Har ni en liten fundering på att kanske åka på läger i Sverige nästa år kan jag varmt rekommendera Tåmelägret. Med sin fina natur, härliga människor och flitiga lägerledning gör det till en vecka ni kommer minnas och troligen vilja göra om ;)





Lite bilder från veckan. Ett pass körde vi inomhussök i lite annorlunda miljö. Norrlands skogar är verkligen vackra!




Som sagt stor variation på rutorna den här veckan! Och ibland med en slående utsikt över Norrlandsskogarna och havet.



Så var det jag och bilar. Här byter Daniel batteri på min bil. Var även hans Wifi jag fick låna under veckan. Hans grannar är nog lite undrande om den svarta Forden som stod utanför hans hus på lite konstiga timmar på dygnet med en person som satt och ugglade där inne ;) Andra bilden från hur min bil bitvis sett ut. Man var ju tvungen att handla lite innan det bar av till Norge så bilen blev verkligen överfull och ett totalt kaos.


Lägerveckan går i ett. Vi börjar vid 08 varje morgon och vid 17 är det middag. Sen är det lärarmöte för att boka morgondagens skogar och planer och ta upp om man har andra frågor. Efter det har jag jobbat lite som grafisk formgivare på kvällarna, så helst plötsligt var lägret över. Bestämde att stanna en natt till i baracken med min goa "Tåme-sambo" Tina Lorentzon för att hinna pausa och njuta lite av att få vara i underbara Norrland!

När alla börjat åka hemåt tog jag hundarna och tog mig ner de få hundra meter som är ner till havet från vårt boende. Det är så härligt att efter en hektisk vecka bara få vara med sina hundar och andas en stund och njuta av lugnet och utsikten som Tåme bjuder på!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar