lördag 11 juni 2011

Den dumma människan

Bara två saker är oändliga,
universum och den mänskliga dumheten 

och jag är inte säker på den första.
Einsten

Gör lögnen stor, gör den enkel,
upprepa den och tillslut kommer de tro på den.
 
Adolf Hitler


Sitter och formger en bok om mjölk och hur en fantastisk produkt förstörs innan vi köper den i vår livsmedelsbutik. Nu hör jag till en av få som köper mjölk direkt från bonngården för att slippa pastoriseringen. Blir du inte sjuk sa någon – nä, varför skulle jag? Varför skulle mjölken vara så farlig.

Jag får köpa cigaretter, snus, coca-cola, godis, färdigpackade luncher, buljongtärning, ostbågar ect fulla av natriumglutamat, transfetter och gud vet jag för konstigheter. Men jag får inte köpa opastoriserad mjölk? Rätt märkligt om man tänker efter.

Reklamerna på TV säger matar in i oss vad som är bra för oss – och vi tror dem. Varför? Tror vi på att deras intresse är att vi ska må bra och inte att de ska tjäna mer pengar? De flesta väljer ialla fall att tro vad de säger. Ta ett piller eller ett pulver och du kommer bli pigg, glad, lycklig, smal och vacker! Allvarligt folk – inte fan kan någon tro på det. Eller kanske att vi ska köpa färdigrätterna och få massa tid över – men var tog infon om att det inte finns någon näring i den maten = vi tappar all vår energi att göra annat även om vi får tiden. Men det är nog så att vi så gärna vill tro att den enkla vägen är den rätta vägen!

En vän sa till mig igår – människan vill bli lurad, vill bli styrd, slippa ta ansvar, slippa konflikter, slippa ta den jobbiga vägen. Har han rätt, är vi så lata och rädda? Är jag?

Ja, inte vet jag om jag är det, svårt att se sanningen som sig själv. Men jag kommer i alla fall ifrågasätta maten jag stoppar i mig. Sen jag började göra det mår jag så mycket bättre – så det fortsätter jag med. Jag kommer också fortsätta njuta av att få dricka mjölk som inte hettats upp, slagits sönder, plockats isär och sen fått kemiska tillsatser tillsatta – och därefter kallas "färsk".

Ta hand om dig – ingen annan kommer gör det åt dig.

Alla sanningar går igenom tre faser. 
Först är den förlöjligad. 
Sen bereds den våldsamt motstånd. 
Till sist är den accepterad som självklar.
Arthur Schopenhauer

1 kommentar:

  1. Va är det inte sant det de säger i reklamen? ;)
    De där tuggummina som reklamen lovar gör en snyggare, smartare och starkare tycker jag tar priset. Man undrar om det är lite för att se hur långt det går att lura oss konsumenter. Men samtidigt tror jag det finns folk som går på det. Tyvärr.

    /Lotta G

    SvaraRadera