torsdag 21 oktober 2010

En eloge till min Chihuahua

I januari i år flyttade lilla söta Fina hem till mig. Det är ju alltid en omställning att flytta till nytt hem och denna lilla varelse kom till ett väldigt aktivt hem. Många gånger har hon försökt slippa undan, sett sur ut, påstått att hon borde ligga på en sidenkudde och äta pralinkuddar. Hon har dragit hem och sen undrat när jag kommer varför jag verkar sur...

Men häromdagen slog det mig – allt har vänt. Hon är numera den som är först ut genom dörren, oavsett väder. Visst regnar det tippar hon en liten stund tills hon blivit blöt, sen är det fullt race igen. Häromdagen var vi ute och sprang en långrunda på mestadels stigar. Och det var riktigt lerigt bitvis – där hade chihuahuan sitt eget "mudrace" i full fart så vatten och lera skvätte runt henne! Igår när vi cyklade till jobbet trampade jag lite sakta av hänsyn till att hon är liten och har korta ben. Hör då en snatter av tassar bredvid mig  – och så blev man omsprungen av en liten Chihuahua som uppenbarligen tyckte att jag cyklade för sakta.

Visst har det sina baksidor att hon fått så bra kondition och vant sig vid en hög aktivitet – hon kräver att hon får det varje dag. Men gärna för mig. Det är underhållande att se denna lilla varelse med så mycket energi som aldrig verkar ta slut. Så en stor eloge till min lilla Chihuahua som gladeligen hänger med mig i på alla rundor i alla väder!



1 kommentar:

  1. Fina Fina, otroligt så liten hon är. Men jag håller med det är facinerande med småhundar. ha det gott! Sun

    SvaraRadera