lördag 27 januari 2018

En kort tid

Valptiden går så fort. Plötsligt är den bara förbi och man står med en gänglig unghund. Den lilla bedårande söta valpen har vuxit upp. Jag älskar att ha valp. Visst är det mycket pass och pyssel för att få ihop vardagen. Men så mycket glädje. Att se de små utvecklas är fantastiskt.


Jag gör mycket med mina valpar, älskar att träna och se hur de tar upp nya saker. Inom träningen lägger jag mest tid på att få bra belöningar, en följsamhet och att den förstår att man jobbar för belöningarna, shaiping. Detta för att få hunden att själv försöka lösa sina uppgifter och bli aktiv och delaktig i träningen, lägga en grund för kommande års träning. Inte så viktigt vad vi gör utan att han tycker det är kul och lär sig uppskatta att träna med mig. Också ett härligt sätt att bygga relation med sin lilla valp, en stund av lek och skoj med sin nya matte/husse är aldrig fel.


Men det härligaste jag vet med valp är att vandra rakt ut i skogen utan att följa stigar och vägar. Om vädret tillåter tar jag med mig kameran. Strosar sakta och stannar ibland upp på en fin plats, sätter mig där och tittar på hundarna. Har ofta en boll eller liknande med mig och leker lite. Blir aldrig några längre sträckor men kan vara ute en stund om vädret tillåter. Jag vill att mina hundar tidigt ska lära sig att röra sig i terräng, träna sin balans, använda hela kroppen och få njuta av att vara i skogen. Ibland tränar vi på att gå balansgång på fallna träd. Brukar lära dem att gå på en stam som går uppåt för att sen stanna och låta mig lyfta ner dem – enkelt som valp – och man lär dem att inte hoppa utan vänta på att bli nerlyfta. Smart att ha om de blir rädda för stegen som vuxna. Så vi njuter av skogen så mycket vi bara kan och vädret tillåter såhär års.

Här lite mer bilder från våra senaste två turer i skogen.



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar