söndag 25 maj 2014

Ett pucko bland fårskallar!

Titta på fåren, titta på hunden, vilket drag är det? Du måste stå där, nu ska du dit. Såg du nu? Du får inte styra med helt med kroppen. Titta på fåren! Håll reda på hundens höger och vänster, inte ditt höger och vänster... Han måste hålla ut mer och bromsa. Han trycker för mycket. Lär honom känna av...

Ja, jisses, det är ingen som påstått att vallning är rätt. Det jag också får höra av Peter samma saker som jag säger när jag håller kurs. Inte curla hunden, se till att ha din målbild klar. Bestäm dig innan hur du vill att de ska se ut. Tala om att din hund var superduktig nu – glöm inte det! Tycker väl att i alla fall de sakerna skulle Peter slippa tjata om, eller!?

Men kul har Hugo och jag. Och jag var mycket imponerad av min hund i lördags. Han slet i värmen och ställde upp fast jag körde hårt med honom. Men om matte vet jag inte riktigt vad jag ska säga just nu. Hon känner sig nog mest som ett riktigt pucko bland fårskallar...

Vägen mot vallprovet känns för mig lång och bitvis väldigt krokig. Men som tur är så är det så kul!

Får ju tyvärr inga bilder på min egen hund, blir lite jobbigt att hålla i kamera styra hunden, hålla koll på fåren och lyssna på Peter samtidigt. Men här kommer lite bilder på Peter, Ragnhild och hennes två hundar Fia (WK) och Donna (BC).


 Fia gick riktigt fint i lördags. Toppen för mig för då kunde jag bygga på lite målbilder till vissa delar för Hugo och mig.

 Man kommer långt på att vara söt!

Som tur är blir det en hel del pratande så hundarna och fåren fick pusta lite i värmen.

Fina Fina!

Tror Fina trivs rätt bra med att ligga och här och bara hålla kolla på fåren.

Lägga tryck, släppa tryck, flankera – många nya saker lär man sig.


 Ragnhild med visselpipa. Donna får gå en bana med fåren på fältet.

Finns en baksida med att fota vallning och det är gräs och låga hundar. Om det är mycket "eye" blir de så låga att gräset kommer mellan mig och hunden. Så mest får jag bilder på gräs...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar