måndag 10 februari 2020

Valpar!

Har haft nöjet att ha lilla Mallevalpen Elsa i några dagar.  Elsa har skött sig så fint, väl uppfostrad av Marias grundtankar i hennes Bäst-Var-Dag. Dessa dagar har Elsa varit med på sökträning, hängt med mig när jag höll lydnadskurs samt idag hängt med mig och Torun i Nävekvarn där jag bor.

Idag har jag roat mig med det som jag gör mycket med mina egna valpar. Varit i skogen! Skogen är en fantastisk plats att umgås med sin valp i. Man kan klättra gömma sig, balansera på stockar, eller bara sitta en stund och njuta av att se sin lilla valp utforska världen. Att låta en valp klättra bland stock, sten och berg och därmed träna sin motorik samt lära sig att finns andra vägar ner eller upp än den första man ser, är bra träning inför kommande sökträningar. Speciellt med en matte som mig som tycker om tekniskt svåra sökbanor med mycket berg att leta bland. Emellanåt behöver valpen hjälp att komma upp och ner, ett naturligt sätt att lära den att vi samarbetar och hjälps åt när det behövs.

På förmiddagen var vi i skogen intill mitt hus. Filmade Elsa lite, hon är ju så himla söt!






På eftermiddagen kom Torun och hälsade på. Vi tog med kameran och trotsade blåsten och tog en sväng till hamnen i Nävekvarn och gick över broarna till öarna intill. Lär mina hundar att posera för kameran, då jag gillar att fota dem ;) Så idag fick även lilla Elsa ställa upp, och vilken liten stjärna hon är. Poserade så snyggt och ställde glatt upp på att klättra på sten, bänkar och stockar.














1 kommentar: