måndag 24 februari 2020

Cocker på rankingtävling

Munnen är torr och pulsen lite högre, andas några djupa andetag och tittar ner på min lilla Cocker vid min sida och tänker: Vilket tur jag har som får tävla med en så härlig hund som lilla Jabba.

Länge och mycket har man oftast tränat för tävlingar. Tänker man ranking vet man att det många gånger är en svår miljö, mer folk, trixiga upplägg/banor, kanske lite mer nervositet som spelar in, man tävlar ju dock mot landets bästa lydnadsekipage. Vilket gör att man kanske lagt ännu mer tid och pengar på sin träning, det är ju tyvärr inte gratis med hund som hobby.

Jabba och jag är rätt nya i dessa sammanhang, så vi har en del saker jag känner att jag behöver få mer rutin på. Ofta är det kort mellan momenten och det går snabbt. Helgens tävlingsledare gjorde ett kanonbra jobb, det gick snabbt och effektivt – vilket kräver ett högt fokus från både hund och förare.

Dag 1 var upplägget att vi körde några moment på förmiddagen och några efter lunch. Jabba lite väl på hugget på förmiddagen men samlade sig till runda 2. Han gjorde en större miss och jag gjorde också en större miss. Men överlag var jag ändå nöjd.

Dag 2 var det ett riktigt kul upplägg där varje meter var utnyttjad i hallen, vilket också gör det utmanande. Hallen var uppdelad på två delar så två hundar körde samtidigt. Hallen är inte speciellt stor vilket gjorde att det blev tajt inpå. Till exempel på en svårighet var att rutan låg bakom apporteringsdirigeringen. Jag tycker den här typen av upplägg är riktigt roligt. Det är en kul träning att klura till det så hunden måste sortera vilket ord matte säger och inte störas av saker runt, det ställer lite extra krav på förare och hundar.

Jabba gjorde en riktigt fin runda. Hade bra fokus och var följsam. Inte alls märkbart störd av att ringarna var nära och momenten låg tajt inpå varandra. Någon miss från mig och någon från honom men överlag ett fint program.

När det senare blev dags för gruppmoment tror jag att Jabba var trött. Lördagen hade varit lång och det var skitväder vilket gör att det är ruggigt i bilarna även om jag gjorde mitt bästa för att hålla honom varm. Så han missförstod mig och la sig i samband med att momentet började, jag var kvick så han hann bara ner innan han satt sig upp igen. Domaren sa att han var lite osäker på om Jabba satt eller låg när momentet började, så han valde tyvärr att nolla oss. På inkallningen tyckte Jabba ett ett cockerhopp på matte och en halvsnurr runt henne vore ett fint avslut. För de som är sugen på ett sådant avslut på en inkallning kan jag informera att det kostar 4 enheter ;)

Jag är ingen direkt tävlingsmänniska. Jag tycker guldkanterna i hunderiet är att träna och umgås med härliga hundmänniskor. Men det jag gillar med tävling är att jag får kvitto på det jag tränat på gett resultat. Det är stor skillnad att få en hund att gå bra på en tävling jämfört med när man tränar hemmavid. Jabba gjorde överlag en bättre rankingtävling den här helgen än han gjorde sist, vilket visar att jag gjort en del rätt i min träningsplanering och i träningen. Så nu är det bara att skriva ner vad vi ska tänka på i träningen fram till nästa ranking i maj. Men först ska vi ta lite lydnadsvila och lägga lite mer fokus på att njuta långa promenader i skogarna runt Nävekvarn tillsammans.

Vill du se film från rankingen i Ulricehamn gå in på Supriced puppy på youtube.

Tack till våra sponsorer som tror på oss även om det dyker upp lite Cocker-snurrar ibland ;)
Jami hundsport
https://nordichundfoder.com/ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar